פראנה

מהי פראנה? במובן המופשט ביותר של המילה, פראנה היא אנרגיה. המדע המודרני, דרך פיזיקת החלקיקים, הגיע להבנה שהחלקיק הקטן ביותר יכול לתפקד למעשה גם כחלקיק מוצק, קרי חומר, וגם בו-זמנית כגל, קרי אנרגיה. כלומר המדע אישש את מה שהמדע המזרחי העתיק גילה לפני אלפי שנים, שהבסיס של היקום והחומר הוא למעשה אנרגיה אחת שיכולה להתגלם גם כחומר. כמו לאלוהים, לאנרגיה הזו שמות רבים ותפקידים שונים, אך ביסודו של דבר היא אנרגיה אחת בלתי מחולקת. היא קיימת בכל דבר, בכל אדם ובכל אטום. היא אחראית על תפקידים פיזיולוגיים בגופינו וגם על תפקידים סמויים ואנרגטיים. בעזרת התמרת הפראנה ומיקודה באזורים שונים בגוף ניתן להגיע להתנסויות מיסטיות ורוחניות. ההתקדמות בתרגול היוגה תלויה באופן ישיר בניתוב הפראנה ובהעצמתה. ישנה אימרה עתיקה שמצהירה כי אדם יכול לחיות 40 יום ללא מזון, 3 ימים ללא מים, 5 דקות ללא אוויר אך ללא פראנה אדם אינו יכול לחיות אפילו לשניה.
אדם בריא הוא אדם שהפראנה שלו ממוקדת וזורמת ללא הפרעה בגופו. ראו תרשים מס’ 1. חולי הוא לכן, מצב שבו אין מספיק פראנה בתוך הגוף, או שהפראנה מדוללת, לא זורמת ותקועה . בתמונה הראשונה בתרשים מס’ אחד, הפראנה מדוללת ומופצת מחוץ לגופו של האדם. מצב זה יוביל לחולשה ומחלות במישור הגופני. ובלבול, עייפות, דיכאון וכ”ו במישור הנפשי. במצב בתמונה השניה, פראנה מוכלת בגופו של האדם בצורה מרוכזת. מצב זה של פראנה הוא אידאלי והתרגולים השונים של היוגה שואפים להביא אותנו למצב זה. חסימות אנרגטיות מונעות מהפראנה מעבר לאברי הגוף השונים במישור הפיזי ובמישורים האנרגטיים. חסימות יכולות לנבוע ממס’ סיבות שהעיקריות שבהן: מתח, חרדה, כעס, התפרצויות רגשיות, תשוקות לא מרוסנות, חוסר בשינה, אכילת מזון לא טהור וכ”ו. תנוחות היוגה, האסאנות. ותרגילי הנקיון והטיהור, הקריות. נועדו לשחרר חסימות ברמה הפיזית והאנרגטית כך שהפראנה תוכל לזרום ללא הפרעה.

תרשים מס’ 1:
תרשים מס’ 2:

הקשר בין הפראנה למיינד:
בפרק השני בהאתה יוגה פראדיפיקה (להלן: ה.י.פ), פסוק 2, סוואטמהראמה, היוגי הדגול מסביר על הקשר בין מצב הפראנה למצב התודעה והמיינד: “When prana moves, chitta (the mental force) moves.When prana is without movement, chitta is without movement. By this (steadiness of prana) the yogi attains steadiness and should thus restrain the vayu”. ובתרגום חופשי: “כאשר הפראנה נעה, המיינד (הכוח המנטלי) נע. כאשר הפראנה דוממת, המיינד דומם. בצורה זו (הדממת הפראנה) היוגי מגיע ליציבות וכך להגבלת האוויר.” כאשר הפראנה מדוללת או לא מאוזנת, המיינד שלנו הופך למבולבל, מוטרד ונסער. בהבינם את הקשר בין המיינד לפראנה, היוגים העתיקים תכננו שיטות ותרגילים מיוחדים שמטרתם השקטת המיינד דרך שליטה וניתוב של הפראנה. תרגילים אלו נקראים – פראנהיאמה.

ישנן 5 חלוקות עיקריות למצבי פראנה והתפקודים העיקריים שלה בגוף. ראו תרשים 2:
1.Udana vayu
– נעה בעיקר באזור הגרון, אחראית על הדיבור ומיתרי הקול ועל הכנסת אוויר ואוכל דרך הגרון.
2.Prana vayu
– נעה בעיקר באזור בית החזה. אחראית על הנשימה ועל ספיגת האנרגיה הסמויה.
3.Samana vayu
– נעה בעיקר באזור מרכז הגוף, אחראית על העיכול ועל אש העיכול (אגני)
4.Apana vayu
– נעה בעיקר באזור הבטן התחתונה ואחראית על הוצאת השתן והצואה, על תפקודי השפיכה והזרע אצל גברים והביוץ אצל נשים.
5.Vyana vayu
– נעה בכל הגוף ואחראית על הטמעתה וחלוקתה של האנרגיה שבאה מהמזון ומהאוויר.

ישנן עוד 5 חלוקות משניות של מצבי פראנה והתפקודים שלה שאינן מעניני מאמר זה.


שיעורי היוגה בפרדס-חנה וכרכור מועברים בסטודיו מקסים ואינטימי. ברוכים הבאים לאתר הבית שלי. באתר זה ריכזתי עבורכם מאמרים, סרטים ותמונות שימחישו מעט מהי יוגה ומדוע היא כה חשובה לכל אדם ובכל גיל. אני מלמד יוגה משנת 2001, מהן 8 שנים של הנחיית קבוצות יוגה בפרדס-חנה-כרכור, אני בטוח היום לחלוטין שכל אדם, בכל מצב גופני יכול להתקדם וללמוד בדרך המופלאה הזו. כל שנדרש היא התמדה ורצון להשתנות. אני מזמין אתכם לשיעור נסיון במרכזי יוגה בפרדס-חנה, בסטודיו ליוגה בבנימינה, במרכז מיוגה בכפר-סבא ובקאנטרי זכרון, שם אני מעביר את שיעורי היוגה לקבוצות. בברכה, ניב דור-כהן