טכניקות למיקוד התודעה

הרישים החכמים והיוגיים בזמנים קדומים גילו שיש קשר הדוק בין תנודות המיינד (להלן – המחשב) וגלי המחשבה לבין הנשימה והפראנה.
הם פיתחו טכניקות נשימה מיוחדות ובעזרתן הגיעו לשליטה מוחלטת בתהליך הנשימה החיצוני ובתהליך הנשימה הפנימי (הפראנה – התהליך האנרגטי).
השליטה בטכניקות אלה הביאה לכך שהתהליך המחשבתי שעד כה היה בלתי נפסק ובלתי נשלט הגיע להפסקה מוחלטת.
טכניקות אלו נקראות בשם – פראנהאיאמה. כאשר מגיעים לדרגה גבוהה של שליטה והפנמה של הטכניקות הללו נוצרת הפסקה ספונטאנית בתהליך הנשימתי.
הפסקה ספונטאנית זו מביאה עמה תהליך מדיטטיבי עמוק ועוצמתי שמוביל עם הזמן לגולת הכותרת של התרגול היוגי – הסמדהי. האדם המודרני כמעט ואינו מקדיש תשומת לב לתהליך הנשימה. חוסר בהקשבה זה מביא לניכור הולך וגדל מהקצב הטבעי של גופו ומוביל לנשימה רדודה ולחוסר חמצן בדם. גופו שאינו מקבל חמצן חשוף יותר לזיהומים ולמחלות שהיו יכולים להימנע בקלות בנשימה נכונה והקשבה לגוף. נפח הריאות הממוצע הוא חמישה ליטר. אדם רגיל מכניס לריאותיו בממוצע חצי ליטר עד ליטר וחצי של אוויר. אחת מהמטרות של התרגולים היוגיים היא הגדלה ניכרת של כמות האוויר שנכנס לריאות עד למקסימום שניתן.
בזמן תרגול, מתרגל יוגה ממוצע יכניס לריאותיו בין שלוש לארבע וחצי ליטר אוויר. כמו כן הפניית תשומת הלב לתהליך הנשימה ייעל את התהליך עוד יותר ויגדיל את ספיגת החמצן מהקפילרות שבריאות. אין זה אומר שמתרגלי היוגה נושמים כל הזמן בצורה עמוקה. לעתים הגוף אינו זקוק לכמויות גדולות של חמצן ובמקרים אלו הוא יפחית את עבודת הריאות עד לנשימות רדודות. אך מאחר וגופו של מתרגל יוגה מאומן ומכוונן ליעילות מרבית, הוא לא יחוש באי-נוחות ולא יגרם לו שום נזק. טכניקה בסיסית של תרגול יוגה נקראת: נשימת אוג’אי – להביא לניצחון, לכבוש.
1. מיקוד התודעה – נשימת אוג’אי:
הטכניקה הזו מתוארת בשינויים קלים בטקסטים של היוגה אך הדבר הבסיסי נשאר זהה – נשימה דרך האף כאשר נוצר צליל אוושה חרישי המורגש באזור הגרון. לתרגול זה מס’ רב של יתרונות למתרגל אותה. הנשימה מתארכת וכך נוצר זמן להקשבה והתבוננות. איכות הנשימה משתפרת. תשומת הלב יכולה להיות מרותקת גם לצליל וגם לתחושה באזור הגרון, כך ששניים מהחושים שיכולים לגרום לנדידה של המחשבות מרותקים למקומם. חום הגוף עולה, מה שמייעל את תרגול היוגה. עצירה קלה של הנשימה אחרי שאיפה ואחרי הנשיפה עוזרת למיקוד המחשב ומשקיטה אותו. תרגול האוג’אי יכול להתבצע בכל רגע ורגע. בזמן הליכה, שכיבה, או כל עיסוק אחר. האוג’אי מרגיע את הגוף ומשחרר מתחים. הוא מביא לערנות מוגברת לגוף הסמוי ולתהליכים האנרגטיים השונים. לפי ההאטה-יוגה-פרדיפיקה תרגול האוגא’י אסור על אנשים עם לחץ דם נמוך. לחץ הדם צריך להתאזן ראשית לתרגול זה.
תרגול אוג’אי עם מנטרת סו-הם:
שבו בתנוחה נוחה כאשר עמוד השדרה ישר והסנטר מוטה מעט פנימה. הרגיעו את גופכם והסדירו את הנשימה. נסו לא לזוז במשך מס’ דקות. כאשר הנשימה סדירה החלו לנשום בעדינות בצורת אוג’אי תוך שימת לב לצליל ולתחושה. כאשר האוג’אי מתבצע ללא מאמץ, תוך כדי שאיפה חזרו על הצליל המנטלי – סו, su ודמיינו/חושו את הנשימה עולה במעלה עמוד השדרה. עצרו קלות לאחר השאיפה והחלו בנשיפה תוך חזרה מנטלית על הצליל – האם, ham ודמיינו את הנשימה יורדת במורד עמוד השדרה. עצרו קלות והמשיכו. כאשר הנשימה הופכת ללא סדירה או שיש תחושת מחנק או צורך לשאיפה פתאומית, הפסיקו את התרגיל והרגיעו את הגוף. כאשר הנשימה חזרה לסדרה המשיכו שוב. את טכניקת האוג’אי חייבים ללמוד עם מורה מוסמך, שכן כל התעסקות לא נכונה עם הנשימה עלולה להיות מסוכנת.
2. טכניקת התקת המבט:
טכניקה זו מבוססת על העובדה המצערת שאנו, בני האדם, נמצאים תחת אשליית השליטה העצמית. אשליה זו גורמת לכך שנחשוב שאנו מכוונים את האירועים כרצוננו ושביכולתנו להחליט החלטות. המציאות המצערת היא שבפועל אין לנו שום שליטה על רצונותינו ושהכוונת האירועים בחיינו מתבצעת למעשה על-פי תבנית ידועה מראש של תגובות ותגובות נגד המוטבעות בנו ללא הפרד. מחשבותינו מונעות ללא הפסק מתוך אסוציאציות הקשורות בתשוקות ומאוויים ולעתים אף נעות במחול אבסורד שאלמלא היה מסוכן, היה מבדח. הסכנה בכך היא שאנו מונעים מתוך זרמים אפלים הנובעים מתוך אנוכיות מוחלטת ומעוורת. גם כאשר אנו מחליטים החלטות שלכאורה נראות אלטרואיסטיות כגון ההחלטה לתת לקבצן מס’ שקלים או אפילו ההחלטה ללטף את שיערו של ילדינו בחיבה, הזרם שהניע החלטה זו ושיצר רגש חיובי או שלילי בתוכנו מגיע מתוך אנוכיות ברמה כזו או אחרת. למשל ההחלטה לתת לקבצן מס’ שקלים נובעת מהרגשת אדנות או אפילו רחמים שהיא צורה אחרת של גאווה. האהבה לילדינו אף היא אנוכית, רבים הפעמים בהם אנו ניגשים לילדינו במטרה ללטפו או לנשקו וכאשר הוא מסרב או מתנגד אנו מרגישים פגועים. אם כוונותינו היו טהורות, לא היינו נעלבים כל-כך. הדחפים המובילים אותנו לבחירות בחיים הם דחפים אוטומטיים לחלוטין שאין להן קשר ולו הקטן ביותר לבחירה חופשית. רבים הפעמים שבהם אנו מתחרטים על מילים שנאמרו או על מעשים שנעשו מבלי להבין שזהו רק קצה הקרחון ושרובם המוחלט של המעשים בחיינו, גם אלו הנראים לכאורה נכונים נעשו בצורה מקרית או מכנית לחלוטין ללא התערבות הרצון החופשי. למעשה ניתן לומר באופן גורף שאין לנו רצון חופשי כלל. הדברים הללו נשמעים דטרמיניסטים ומייאשים ורוב האנשים יפסלו אותם על-הסף שכן חשיבה מעין זו מסכנת את הקיום השברירי גם כך של שפיותם. ואכן קיימים מנגנונים בתודעתנו שמטרתם למנוע מהאמת העגומה להגיע להכרה ולצאת אל האור. בשפה של ‘הדרך הרביעית’ מנגנונים אלו נקראים – ‘בולמי זעזועים’. הדברים מתחילים להתבהר כאשר אנו מבינים שללא עבודה פנימית/תודעתית/רוחנית מסוג כלשהו, אין טעם ממשי בחיים אלו. אז אנו מתחילים לפסוע בשבילי ההכרה העצמית. השלב הראשון בדרך ההכרה העצמית היא ההבחנה בכך שאנו למעשה רובוטים. ושיש כוח חזק יותר מאיתנו שמכוון אותנו בחיים אלו. הכוח הזה הוא האנוכיות, הרצון להיות ראשון… הכי… אלוהים…. האגו או הקארמה. ‘הארה’, ‘זכירה עצמית’, ‘נוכחות’. כולם מסכימים על דבר אחד – במודעות מלאה האדם מבין שעד כה היה במצב של שינה. שהמציאות רחבה הרבה יותר ממה שאנו מדמיינים לעצמנו. ועוד משהו – שקיים כוח שאינו קשור בעבותות המכניות, כוח שאינו מותנה, כוח חופשי ומודע, כוח נפרד מהאדם אך קשור אליו לחלוטין. אלוהים. לעתים הבנה זו של הכוח המכני השולט בחיינו יכול להוביל להתמוטטות של ממש אצל האדם המתבונן שכן דרושה מידה של הרס הישן כדי להתחיל בבניית החדש. אך לאחר ההתמוטטות הראשונית ובאם לאדם היה מזל ויד מכוונת, הוא מבין שללא הדרך הזו אין למעשה חיים אמיתיים. השלב הראשון נמשך הרבה מאוד זמן, שנים רבות לפעמים שבהם החיים עצמם הופכים להיות שיעור לאדם הכן. בתקופה הזו מתבררת האמת והאדם מבין את עומק הבאר שלתוכה הושלך. חוסר היכולת שלו לבחור בחירות חופשיות והבנת התניותיו נעשים ברורים יותר ויותר. לאחר תקופה ארוכה של עבודה קשה, רצופה בעליות ומורדות, בניסיונות חוזרים ונשנים שלא לשקוע לתוך התהום האפלה וחזרה למכניות, מתחיל האדם גם לשלוט במקצת מתגובותיו האוטומטיות ושם מתחיל להיווצר אדם חדש. אדם בעל בחירה חופשית. אדם חופשי. הרגעים הללו של מודעות האדם לעצמו ולהתניותיו נקראים בשפות שונות ובתרבויות שונות במילים שונות.
תרגול הטכניקה:
טכניקה זו עוזרת לנו לבסס מודעות לרגע הזה וגם לראות כמה חלשה ושברירית יכולת תשומת הלב שלנו ובעקיפין גם הבחירה החופשית. נסו לזכור את היותכם נוכחים ומתבוננים בדבר בו אתם עסוקים: נהיגה במכונית, שטיפת הכלים, הליכה ואכילה. שימו לב לזרם של המחשבות הבאות ללא שליטה ולנטייה של המודעות שלנו להיסחף אחרי גירויים – שלטי דרכים, פרסומות בצד הדרך, שקיעה בפנטזיות מסוגים שונים. כאשר אתם שמים לב לכך שנסחפתם החזירו את תשומת הלב לדבר שבו אתם עוסקים. שימו לב לקושי העצום שלנו להיות מודעים ולו למס’ שניות לפני שהזרם החזק סוחף אותנו שוב לקרקעית. לאחר מס’ דקות, התבוננו ללא מאמץ באובייקט ברור לפניכם. זה יכול להיות עץ או רהיט. עדיף שלא תהיה לו משמעות מיוחדת בשבילכם שכן זה יכול לעורר את החשיבה האסוציאטיבית ולהוביל אתכם שוב לחשיבה בלתי נשלטת. נסו להיות מודעים לחלוטין לעובדת היותכם מסתכלים בחפץ ובו זמנית להיות מודעים לחפץ עצמו. כאשר מחשבה כלשהי חודרת למוחכם, התיקו את המבט לאובייקט חדש ושוב נסו להחזיק את המבט ולהיות מודעים לעצמכם ולאובייקט. לאחר מס’ שניות כאשר דעתכם תהיה מוסחת או שמחשבה כלשהי תעלה התיקו את המבט שוב לאובייקט חדש. זכרו שמטרת התרגיל היא לא להגיע למצב של אי-חשיבה, שכן זוהי משימה בלתי אפשרית בשלב זה. השתמשו בתרגיל כאמצעי להוכיח לעצמכם שאין לכם ממש שליטה על המחשבות ועל הדחפים שבכם. התרגיל יעורר בכם את הכמיהה הכנה לחופש. במשך הזמן התרגיל יתרחש כל אימת שדעתכם תהיה מוסחת וכאשר תרצו להיות נוכחים.
3. טכניקת התחשבות חיצונית:
אנוכיות האדם באה לידי ביטוי בדרכים רבות ומגוונות. אחת מהן היא חוסר היכולת שלנו להתחשב באחרים. תכונת חוסר ההתחשבות כל-כך טבועה בנו עד כי אין אנו שמים אליה לב. חוסר התחשבות מוביל אותנו לעתים קרובות לכעס ולרגשות שליליים אחרים כמו קנאה. רגשות אלו הרסניים לגופינו ותורמים לפגיעות הגוף ולהיווצרות תנאים מתאימים למחלות. התחשבות חיצונית היא שימת עצמנו במקום שני, אך לא במקום שני מתוך ביטול עצמי שהיא הצד השני של מטבע הגאווה, אלא מקום שני מתוך התבוננות שקטה בסיטואציה ובחירה מודעת להתחשב באחר. לכאורה הדבר נשמע קל. אך צריך לזכור שאין אנו מודעים רוב הזמן למעשינו ושהתנהגותנו מכנית בעיקרה. לכן אנו צריכים לעמוד על המשמר, להיות ערניים למצבים שבהם אנו יכולים להתחשב באחר. תוצאת לוואי ברוכה של הטכניקה הזו היא כמובן שיפור מצב העולם ועזרה בהפיכתו למקום נעים יותר. רק דמו בנפשכם שכולם כל הזמן יחפשו מצבים שבהם יוכלו להתחשב באחר. זוהי מחשבה רדיקלית שנוגעת בשורש הסבל האנושי – האנוכיות.
התחשבות חיצונית – סיטואציות אפשריות:
1. בנוסעכם בכביש בנתיב השמאלי. אדם מאחוריכם מצפצף לכם בוולגאריות. התגובה המכנית הראשונית היא כעס – “מה הוא חושב לעצמו”, או, “אני עקפתי ולכן זו זכותי לנסוע בנתיב”. תגובות קיצוניות יותר יכולות להיות – בלימה פתאומית במטרה “ללמדו לקח” (תגובה אשר חוסר השפיות שבה מוביל ישר למסקנה שאין אנו שולטים במעשינו) או שהייה בנתיב השמאלי והאטה מכוונת כך שהנהג מאחור נאלץ לעקוף מימין. תגובות אלו מאוד נפוצות ואני נותן אותן מתוך דוגמה אישית לתגובות שהגבתי בעבר. התחשבות חיצונית בסיטואציה הזו תהיה מעבר לנתיב הימני ללא שום התחשבנות או כעס על האחר. 2. התחשבות חיצונית בבן זוג – התחשבויות חיצוניות במערכת יחסים הינן קשות עד מאוד. מערכת יחסים מכל סוג יכולה להיות הזדמנות פז לצמיחה אישית. הישמרו מאוד מפני התחשבות בבן זוג המלווה בתחושת יהירות או התחשבנות. כמו – ‘אני אשטוף כלים במקומך היום’, לכאורה התחשבות חיצונית, אך כזו שלעתים קרובות מלווה בכעס גלוי או סמוי.
4. טכניקת ספירה מודעת:
טכניקת הספירה המודעת מאפשרת למתרגל להיכנס למצב של ריכוז בדומה להיפנוזה קלה. ריתוק התודעה לצליל משקיט את גלי המחשבות ויוצר כר מתאים להתפתחות מצב מדיטטיבי. תרגול הטכניקה הזו אינו דורש מאדם להאמין באלוהים או לשנן מנטרה מוזרה ולא מוכרת. המנטרה היא למעשה המספרים שאין להם שום שייכות מגדרית או תרבותית ושאינם יוצרים תגובה אסוציאטיבית. ניתן לתרגל את הטכניקה הזו בכל סיטואציה בה אתם מרגישים ‘לא במרכז’, חסרי שקט או עצבניים. אפשר לתרגל אותה בשכיבה, ישיבה, עמידה או בהליכה. בקול רם או בחזרה מנטלית.
תרגול הטכניקה:
השקיטו את תנועות הגוף ומקדו את תשומת הלב בנשימה. החלו לספור (עדיף בפעמים הראשונות בקול רם) התחילו במספר אחד והגיעו עד למספר חמישים. נסו להיות מודעים לכל מספר בנפרד, להגיית המילה ולצליל. בהגיעכם לחמישים החלו לספור אחורה עד למספר אחד. שימו לב לכל מחשבה או הסחת דעת וחזרו להתמקד בספירה. לאחר שהגעתם חזרה למס’ אחת, שבו ללא תנועה והתרכזו בנשימה.

אין תגובות


שיעורי היוגה בפרדס-חנה וכרכור מועברים בסטודיו מקסים ואינטימי. ברוכים הבאים לאתר הבית שלי. באתר זה ריכזתי עבורכם מאמרים, סרטים ותמונות שימחישו מעט מהי יוגה ומדוע היא כה חשובה לכל אדם ובכל גיל. אני מלמד יוגה משנת 2001, מהן 8 שנים של הנחיית קבוצות יוגה בפרדס-חנה-כרכור, אני בטוח היום לחלוטין שכל אדם, בכל מצב גופני יכול להתקדם וללמוד בדרך המופלאה הזו. כל שנדרש היא התמדה ורצון להשתנות. אני מזמין אתכם לשיעור נסיון במרכזי יוגה בפרדס-חנה, בסטודיו ליוגה בבנימינה, במרכז מיוגה בכפר-סבא ובקאנטרי זכרון, שם אני מעביר את שיעורי היוגה לקבוצות. בברכה, ניב דור-כהן