התעוררות הקונדליני – שלבים והסברים

שלבי התרגול וההתעוררות של הקונדליני

הערת המתרגם: בחרתי להתייחס למילה קונדליני בלשון נקבה, גם מהסיבה שמדובר באנרגיה (לשון נקבה בעברית) וגם כי מדובר באנרגיה נקבית לפי היוגה. מספרים מציינים מקומות שהיה בהם צורך לטעמי בהסבר נוסף.

ישנה חשיבות מכרעת לתרגול הטכניקות השונות בשלבים בכדי שערוצי האנרגיה (נאדיז) ‘אידהקאליי’ וה-‘פינגאלאיי’ יטוהרו ושהצ’אקרות1 והסושומנה2 יוערו לפני שהקונדליני עצמו תתעורר.

אם לא (הקונדליני תתעורר לפני שערוצי האנרגיה והצ’אקרות יתעוררו) עלולות להיות בעיות קשות ותגובות שליליות.
אם הצ’אקרות לא יוערו לפני הקונדליני, האנרגיה תתקע באחת הצ’אקרות, מה שיביא להכפלת עוצמת הכוח של הנטיה המיוחסת לאותה צ’אקרה.3

המתרגל אולי יפתח כוחות סידהיז4 כלשהם, או כוחות כגון ראיית העתיד, אך אותו אדם לא יוכל להמשיך מעבר להם.
אם למתרגל יש תשוקות בלתי ממומשות ונטיות שליליות, התעוררות מוקדמת של הקונדליני תזין אותם באופן עצום. אם הקונדליני תוער לפני שערוץ הסושומנה יוער, האנרגיה לא תמצא פתח מפלט והיא תתקע בצ’אקרת מולדהרה5 דבר שיביא לבעיות מיניות ונוירוטיות רבות.

ישנה גם חשיבות שהצ’אקרות יתעוררו באופן הדרגתי. אם הן יוערו מהר מדי, המתרגל יוכרע תחת רגשות של תשוקה, פחד, חרדה, רדיפת בצע, דיכאון וזכרונות מחיים קודמים.

אם כן, השלב הראשון בקונדליני יוגה הוא הטיהור של הנאדיז דרך תרגול אסאנות, בנדהות, מודרות ולאחר מכן פראניאמה6.

בנוסף, על התלמיד לאמץ תזונה צמחונית, להימנע ממעוררים מכל סוג שהוא בנוסף לאכילת יתר, אכילה לא סדירה והתנהגות שלילית שיוצרים חוסר איזון בזרמים המתחלפים של הפראנה7 דרך ערוצי האנרגיה אידהקאליי ופינגאלאיי.
תרגול מדיטציה יעזור לתלמיד בשלב הזה להפסיק נטיות התנהגותיות שליליות ולפתח תודעה שקטה.

קריית המדיטציה הראשונה של באבאג’י8 תעזור במיוחד לטהר את הצ’יטה, או תת ההכרה, שהוא המקור להרגלים ולנטיות שליליות.

מעורבות בפעילויות הכוללת שירות בלתי אנוכי לאחרים, לימוד חייהם של קדושים וקריאה בספרי קודש ורוחניות וכן מעורבות בפעילויות של דבקות מומלצים גם הם במטרה להתמיר את הפראנה ולהעלות אותה למרכזים הגבוהים.

מרבית התלמידים מועדים לעצלות ואינרציה של האנרגיה שלהם. יש צורך בפיתוח ושמירה על איזון שקט בכל הפעולות והאירועים, כך שכאשר הקונדליני תתעורר, תתאפשר שליטה עליה ללא תגובות מפריעות.

תרגול הפראנאימה צריך להיות מוגבל גם הוא בתחילה, אחרת זה יזין נטיות שליליות כגון כעס, רדיפת בצע ותשוקה מינית.

תחת הדרכתו של מורה מוסמך ומנוסה, כמות התרגול יכולה להיות מוגדלת בהדרגה, ככל שהיכולת והטיהור של התלמיד יגדלו.

יהיה שוני בדרגת המוכנות אצל תלמידים שונים, בהתאם לסוג החיים שלהם לפני כן ובהתאם להרגלים הפיזיים, המנטליים והרגשיים שבאו עמם.

מורה מנוסה ובעל יכולת יוכל להמליץ על קריות ופעילויות בזמן השלב המקדים הזה.

השלב המוקדם השני מערב את עוררות הצ’אקרות.

אצל חלק מהאנשים, ייתכן וחלק מהצ’אקרות כבר ערות. בעיקר אם בחיים קודמים, אותו אדם תרגל יוגה או דיסיפלינה רוחנית דומה. אצל מרבית האנשים, צ’אקרת מולדהרה כבר פועלת. זו הסיבה שמודעות מינית היא תכונה בולטת בחייהם של רוב האנשים. אולם זה חשוב שלא לאפשר לאנרגיות להתקע באחת מהצ’אקרות התחתונות באדם.

יש מספר רב של דרכים להעיר את הצ’אקרות. השיטות הטובות ביותר הן אלו שמביאות התעוררות הדרגתית.

אלו כוללות: אסאנות9, מודרות ובנדהות10, ובעיקר שימוש במנטרות שורש11.

כמה מטכניקות המדיטציה המתמקדות בצ’אקרות גם מאוד יעילות.

השלב המכין השלישי הוא התעוררות ערוץ האנרגיה – הסושומנה. כאשר האנרגיות בערוצים אידהקאליי ופינגאליי אוזנו, ההתעוררות של ערוץ האנרגיה השלישי, הסושומנה, קורית באופן ספונטני.

זה בדרך כלל קורה באופן מאוד אלים ובלתי צפוי ולכן כדי לייצב את ההתעוררות, תרגילי פראניאמה ומדיטציה שנועדו לשמור את האנרגיות באיזון חשובים מאוד.

כאשר ההתעוררות איננה יציבה, הקונדליני עולה לזמן קצר לצ’אקרת סוואדיסטאן11 או לצ’אקרת מאניפורה12, אך לאחר מכן תחזור למולדהרה צ’אקרה. רק כאשר האיזון בין ערוצי האנרגיה אידהקאליי ופינגאליי רציף הקונדליני תתעורר באופן נפיץ כשהיא עולה כל הדרך בערוץ הסושומנה אל צ’אקרת סהסררה.

הביטויים של התעוררות הקונדליני

לעתים אנשים חווין תחושות דגדוג של אנרגיה שעולה מעלה בתוך עמוד השדרה. זוהי לא התעוררות הקונדליני. זהו שחרור של אנרגיה פראנית מצ’אקרת המולדהרה שעולה דרך ערוץ האנרגיה פינגאליי הידוע בשם: pranotthana.

התהליך מטהר חלקית את הצ’אקרות אך הוא זמני ואינו משאיר שינוי ארוך טווח בתודעה בניגוד למקרה שבו ישנה התעוררות של הצ’אקרות הגבוהות או של הקונדליני עצמה.

התעוררות הצ’אקרות מלווה בחוויות נעימות מאוד ולעתים בחוויות פנטסטיות. הן בדר”כ מאוד יפות ומלאות בשלווה ענוגה. החוויות יכולות לקרות בכל עת. יכולות גם להיות תחושות של חום או קור באברים הפיזיים המקבילים: אברי המין, פי הטבעת, טבור, לב והמצח.

הדבר מרמז על צורך במאמץ ממושך ומרוכז המערב טאפאס או תרגול יוגי אינטנסיבי וממוקד.

המיקום שנבחר למטרה הזו צריך להיות כזה שטוהר על-ידי תרגולים יוגיים של יוגים, קדושים וכ”ו.

תמיכה של חברים מסורים ופיקוח על צרכיו החומריים של המתרגל תהיה דרושה בשלב זה, שיכול להמשך חודשים רבים, כדי שהתרגול יוכל להמשך ללא הפסקה. פיקוח של גורו או מורה מאוד יעזור גם כן. יהיה צורך בתרגול סיסטמי של קריות וטכניקות יוגיות שונות ורבות.

כאשר הסושומנה תתעורר, המתרגל עשוי לראות אור גדול מבפנים, או לחוש שחוט השדרה מלא באור. ייתכן שיעלו תחושות לא נעימות כגון חום בחוט השדרה, קדחת, וריחות שונים.
הזיות וכאבים בחלקים שונים של הגוף יכולים גם הם לבוא לידי ביטוי.

ייתכן ויחוו בדידות ודיכאון, אי צמידות וריחוק מהגוף, אדישות וסלידה מפעילות.

המתרגל אולי יחוש אחדות עם הטבע – עצים, חיות ואנשים אחרים. אדם יחווה אולי תחושה מוקדמת של אסונות ותאונות.


1. צ’אקרות / מערבולות האנרגיה – לפי היוגים ישנם מספר מרכזים אנרגטיים בגוף האדם. 7 מתוכם עיקריים וממוקמים לאורך עמוד השדרה, מאזור חיץ הנקבים (מולדהרה צ’אקרה) ועד לקודקוד הראש (סהסררה צ’אקרה).
2. סושומנה / ערוץ האנרגיה המרכזי הממוקם בעמוד השדרה – היוגים מתארים את קיומם של 72,000 / 350,000 ערוצי אנרגיה בגוף. מתוכם 3 עיקריים: אידהקאליי, פינגאליי וסושומנה; המרכזי מכולם.
3. היוגים אומרים שבכל צ’אקרה שוכנת אחת מהנטיות השליליות שיש לאדם, קרי: כעס, תשוקה בלתי מרוסנת, קנאה וכ”ו וכן ייצוג של כל אלמנט (אדמה, מים, אוויר וכ”ו).
4. כוחות סידהיז – לפי היוגים במהלך הבשלת הסדהנה (התרגול היוגי) מתפתחים מספר כוחות על-טבעיים אצל המתרגל. אלה כוללים בין השאר: היכולת להיות קטן יותר מאטום, היכולת לנוע לכל מקום בעזרת התודעה, היכולת להיות קל יותר מאוויר או כבד יותר מאבן וכ”ו. היוגים מחשיבים את הכוחות כמכשול בדרך להתעוררות מלאה.
5. צ’אקרת מולדהר – צ’אקרת השורש (מולה) ממוקמת בחיץ הנקבים. לפי היוגים, שם ממוקמת אנרגיית הקונדליני.
6. פראניאמה – תרגילי שליטה בנשימה, השלב הרביעי ביוגת 8 השלבים לפי שרי שרי פטאנג’אלי. לפי היוגים תרגילי הנשימה מאזנים ומטהרים את ערוצי האנרגיה.
7. פראנה – האנרגיה שבלעדיה אין חיים. נמצאת בכל דבר. באוכל שאנו אוכלים, במים שאנו שותים, באוויר שאנו נושמים. מקור הפראנה המרכזי בעולם זה לפי היוגים הוא השמש.
8. באבאג’י – מההאוואטאר (התגלמות נעלית) באבאג’י נחשב לאחד היוגים הגדולים (הידועים) שחיו מאז ומעולם. הוא הגורו של שרי שרי לאהירי מהאשאיה שחי בסוף המאה ה-19 בוראנאסי, הודו. לפי עדויות היוגים, מההאוואטאר באבאג’י הגיע לדרגת טיהור יוגית כזו שהוא התעלה מעל המוות והגיע לגוף נצחי. נאמר שהוא חי ופועל בעולם עד היום, אלפי שנים מאז נולד.

תרגום מהספר: BABAJI and the 18 siddha kriya yoga tradition
עמוד 163 – The Stages of practice and Awakening of Kundalini


שיעורי היוגה בפרדס-חנה וכרכור מועברים בסטודיו מקסים ואינטימי. ברוכים הבאים לאתר הבית שלי. באתר זה ריכזתי עבורכם מאמרים, סרטים ותמונות שימחישו מעט מהי יוגה ומדוע היא כה חשובה לכל אדם ובכל גיל. אני מלמד יוגה משנת 2001, מהן 8 שנים של הנחיית קבוצות יוגה בפרדס-חנה-כרכור, אני בטוח היום לחלוטין שכל אדם, בכל מצב גופני יכול להתקדם וללמוד בדרך המופלאה הזו. כל שנדרש היא התמדה ורצון להשתנות. אני מזמין אתכם לשיעור נסיון במרכזי יוגה בפרדס-חנה, בסטודיו ליוגה בבנימינה, במרכז מיוגה בכפר-סבא ובקאנטרי זכרון, שם אני מעביר את שיעורי היוגה לקבוצות. בברכה, ניב דור-כהן